Lesotho

13 januari 2018 - Dundee, Zuid-Afrika

Lesotho en de Sanipas.....  gewoon adembenemend mooi!

De Sanipas is een bergpas tussen zuid Afrika en Lesotho en ligt in de Drakenbergen. De pas kan je alleen maar door met een four wheele drive. Gewone auto’s mogen de grens niet eens over.  Het is een behoorlijke steile en smalle weg met veel gaten, maar met echt adembenemende uitzichten.

Lesotho is een land omsloten door zuid Afrika.  Een arm land wat op een traditionele manier leeft van de schapenwol, mohair wol en met een kleine diamantmijn.  En ze hebben een eigen bier dat ze brouwen. Dat dan weer wel 😂

De rit van vandaag ging tot net voorbij het hoogste punt, richting een traditioneel dorpje. Nou ja dorpje, er stonden 7 hutten bij elkaar.  Eenmaal aangekomen mochten we een traditionele hut bezoeken. Lekker toeristisch.. 😂😂  De “zelfgemaakte” sieraden lagen in de hut voor de verkoop en de bewoonster had heel toevallig net een vers brood gemaakt wat we mochten proeven (die overigens wel heerlijk smaakte)

Maar wel, of niet toeristisch, ze leven daar dus echt wel op deze simpele en traditionele manier. Geen elektra, geen stromend water en geen gas. Gewoon takken sprokkelen en op de in de grond verwerkte kookplaats koken en bakken. Wat ik wel weer super grappig vond is dat terwijl we binnen uitleg over het het dagelijks leven kregen een groep mannelijke bewoners buiten op de rand van de hut zaten te wachten op ons. Zodra die hut weer openging begonnen ze muziek te maken en te dansen in de hoop dat ze nog wat geld kregen. Ik weet niet of iemand zich nog die machine met aapjes in V&D kan herinneren? Zodra je er een muntstuk ingooide kwam er muziek uit  en  begonnen ze te “wiebelen”  op de een of andere manier moest ik daar dus heel sterk aan denken 😂

Ook weer de nodige dieren gezien, heel veel bijzonder vogels met de mooiste kleuren en bijzondere staarten waarvan ik de naam niet meer weet. Die ik wel onthouden heb zijn de lepelaars en de ooievaars. En dan bedoel ik ook heel veel ooievaars!! We reden langs een boom waar denk ik wel 30 ooievaars in zaten te rusten. Jammer genoeg heb ik ze niet op de foto kunnen vastleggen! Subtiel en zachtjes uitstappen is helaas niet mijn sterkste kant😜Op het moment dat ik het portier opendeed en een voet buiten de auto zette was de hele boom al “uitgevlogen”

Morgen weer op pad, gaan we richting Dundee. Een rit van ongeveer 324 kilometer. Over de “snelweg”dus dat moet redelijk snel gaan. Overmorgen weer de grens over, naar Swaziland 😜

Nu naar bed, we passen ons al redelijk aan het plattelandsleven aan, 21.00 uur een mooie tijd om te gaan slapen 😝

1. Vin:
    Hahaha... Vogel verschrikker.. 💕💕
  2. J. Brabander:
    13 januari 2018
    Mooi verhaal, goed geschreven. Genieten maar
  3. Ery:
    13 januari 2018
    Heel bijzondere reis hoor Es, geweldig!! Prachtige foto's !